Eat that IELTS - آیلتست رو قورت بده- آنلاین یاد بگیریم

here is how you can eat your IELTS exam- all on line

 
مهارت های لازم برای آزمون Speaking
نویسنده : سجاد حسینی - ساعت ٦:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٢/۱٠
 

مهارت های لازم برای آزمون Speaking

 

 

هدف از نگارش این مطلب، ارایه ی چندی از تمارین کاربردی برای تقویت مهارت Speaking داوطلب های آزمون IELTS می باشد. همّ بر آن است تا مهارت Speaking را تقویت کنیم، نه صرفا پاسخ گویی به سوالات. می بایست به Speaking به دید یک مهارت بنگرید، و لطفا بی جهت آن را بولد نکنید، هر مهارتی را می توان در طی زمان کسب کرد.

 

نکات زیر را اجرا کنید و از نتایج آن لذت ببرید:

 

1- اگرچه که دو مهارت Writing و Speaking، در یک دسته جای می گیرند (production category)، اما نبایست بدین دو به یک چشم نگاه کرد. اشتباه رایج داوطبان، نوشتن، و بعد شروع به صحبت کردن با پیش زمینه ی نوشته یشان می باشد.

 

پس

 

صدای خود را ضبط کنید و سپس به آنچه گفته اید گوش دهید.

 

چه فایده؟؟

 

 آیا به مقدار کافی صحبت می کنید؟ در بخش اول و سوم Speaking می بایست در جواب هر سوال چندین جمله ارایه کنید.

 

 آیا صحبتهای شما سازمان دهی شده است؟ آیا قادر به دیدن ساختاری یکپارچه و روان هستید؟  آیا آزمون گیرنده می تواند جملات و پاراگراف های شما را از هم جدا کند؟

 

راه حل: از عبارات زیر استفاده کنید:

 

I can put that into three categories…

 

The first point is that….

 

The second point that comes to my mind at the moment is…

 

Finally, I think that…

 

 

 

سرعت صحبت کردن شما چقدر است؟ خیلی کند یا خیلی تند؟؟ حد متوسط آن 240 لغت می باشد و سعی کنید زیر 200 لغت حرف نزنید. تعداد لغات و سرعت صحبت کردنتان را می توانید با ضبط کردن صدایتان محاسبه کنید.

 

 اگر در بین صحبتهایتان به هر دلیلی مکث می کنید، مدت زمان این مکث نمی بایست بیشتر از 3 ثانیه باشد.

 

راه حل: به جای مکث، از Gap filler ها استفاده کنید:

 

Well, you know…

 

As you definitely know…

 

Let me put it this way…

 

Let’s say….

 

 

It's some kind/sort of a... 


 آیا مطمئنید که جواب سوال را داده اید؟؟!!!

 

 Pronunciation شما در چه حال است؟ ممکن است با تلفظ اشتباه باعث به خطا انداخت یا سوء برداشت آزمون گیرنده شوید.

 

 چقدر از عبارات تکراری استفاده می کنید؟ سعی کنید متنوع صحبت کنید، برای مثال:

 

what you say when giving examples

 

for example: Prices have risen sharply. The price of gasoline, for example, has risen by over 50%. | Nepal has many attractions for visitors. For example, you can go trekking in the Himalayas, or see tigers in Chitwan National Park.

 

for instance: For instance is slightly less formal than for example and is used more in spoken English: There were many unanswered questions. For instance, where was the money going to come from? | Some people are really good languages. Take Katie, for instance .

 

such as: used when giving one or two typical examples when there are many others : It is difficult to get even basic foods such as bread and sugar.

 

Take: used when giving a particular example as a way of proving that what you are saying is correct : Take John – he has a good job but he didn’t go to university. | It is possible to recover from some types of cancer. Take skin cancer, for example.

 

be a case in point used when emphasizing that someone or something is a good or typical example of what you have just mentioned: Some birds have returned to Britain after once being extinct here. The return of the osprey is a case in point. 

 


2- آیا می توانید در پاسخ گویی به همان سوالات اما در زبان فارسی نمره ی 9 بگیرید؟ بهتر آنست که هیچ ترجمه ای از زبان مادری به زبان انگلیسی صورت نگیرد. شما هنگامی که می خواهید فارسی صحبت کنید، آیا حرف هایتان را از زبان دیگری ترجمه می کنید؟

 

پس

 

ابتدا به فارسی تمرین کنید

 

ممکن است این تمرین برای شما بیهوده یا غیرعادی باشد، اما تاثیر آن را پس از انجامش درک می کنید. هدف آنست تا ذهن شما آماده گردد، و هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی، مقدار ترجمه ی هم زمان به صفر برسد. این تمرین برای پاسخ گویی به قسمت دوم آزمون Speaking می باشد.
 

 

 

 

 


3- قسمت دوم Speaking برای بعضی از داوطلبان بسیار سخت است چرا که این دسته نمی توانند جواب یک سوال را بصورت سازمان دهی شده در 2 الی 4 دقیقه بدهند. این زمان برایشان بسیار زیاد است!

 

بسیار خب، اگر 20 الی 40 ثانیه صحبت کردن برایتان آسان است، می توانید این بخش را هم به سادگی پشت سر بگذارید.

 

چطور؟

 

به یاد داشته باشید که کلید طلایی موفقیت در بخش دوم، پرسیدن سوال های Wh می باشد:

 

20-40 seconds: When?

 

20-40 seconds: where?

 

20-40 seconds: who with?/ how?

 

One-two minute: explain why…?

 

Total: 120-240 Seconds

 

پس

 

بخش دوم را یکجا تمرین نکنید، تکه تکه.

 

 

 

اینجا همان جاییست که Brian Tracy در کتاب "قورباغه را قورت بده" می گوید قورباغه را تکه تکه کنید و کم کم آن را بخورید.

 


 اینجوری نه!!




اینجوری:

 

 

 

 

 

 

 

4- چطور صحبتهایتان را سازماندهی می کنید؟

 

 

 

تصویرسازی ذهنی کنید

 

 

 

 قرار نیست روی هوا حرف بزنید. هنگام تمرین کردن، به روش خود یک نمودار بکشید و مثلا در بخش دوم جواب سوال های Wh را بصورت سازمان دهی شده بدهید. هنگام آزمون اصلی، نمودار را در ذهنتان بکشید.

 

مثال:

 

Q. Describe an interesting work place you’ve visited

 

 

 

A. The way I suggest:

 

 

 

Introduction

 

What happened I visited there

 

Where was it, when was it

 

Explaining why it was interesting to me

 

 

 

I’ve always thought of a work place where everything is so organized and looks great. Besides, in my book, it must look attractive, be calm, convenient and of course comfortable.

 

The work place I found the opportunity to visit, was an office of one of my friends’ father. Since we were classmates at high school, once he invited me for a cup of coffee, to get some idea how an engineering working place can be.

 

we went to downtown, where you can find a lot of skyscrapers, so modern and perfect. I think that I was about 18, pre occupied with finding a good money-making job working in a high-organized classic office, hence it was a chance to visit there, making a relationship between what I got in mind and reality.

 

So the moment I got in, I found myself so curious saying “wow man, this is really something!”. Got into the corridor, went to different sections and rooms, saw the boss and his elegant well-designed room, and had my coffee staring at the walls and statues. The glorious place was definitely a big help for me getting a true vision of my dreams. Since working is of my interests, I do care about every little part of it, and it was how it intrigued me.

 

 

 

 

  

5- آیا می بایست از خودمان چیزی تولید کنیم؟

 

 

 

خیر، فقط کپی کنید

 

 

 

 بخوانید، گوش بدهید، فیلم تماشا کنید و ایده بگیرید. باید در مورد مسائل روز، مشکلات اجتماعی، جامعه و غیره ایده داشته باشید تا بتوانید صحبت کنید.

 

 خلاصه ی مطلب را به انگلیسی بصورت خلاصه وار برای خودتان یا دیگری عنوان کنید. یک داستان کوتاه بخوانید، خلاصه را بگویید و بنویسید. این کار به قدرت Production شما می افزاید. همچنین با این کار، عادت به استفاده از لغات پرکاربرد می کنید. از منابع زیر استفاده کنید:

 

6 minute English and Words in the News

 

 اشتباه نکنید. نباید مطالب را عینا کپی کنید. باید یاد بگیرید Paraphrase کنید.

 


6- اگر اطلاعات نداشتید چه می کنید؟ تنها کاری که می بایست انجام دهید گفتن عبارت زیر است:

 

 

 

I don’t know” 

 

در بخش های اول و سوم آزمون، ممکن است این اتفاق بیفتد. نیازی نیست یک جواب کامل به این سوال بدهید، سوالات دیگری در راهند:

 

Q. What color is your favorite room and why did you choose that color?

 

A. I’m not sure what to say about that. It’s not a question I’ve ever thought about before. I suppose yellow is just my favorite color and so I painted my room yellow?

 

 

 


7- چطور تمرین می کنید؟ با دوستانتان؟ در کلاس های Free Discussion؟ با اعضای خانواده؟ چت؟

 

هیچ کدام، پیشنهاد من اینست:

 

 

 

با خودتان صحبت کنید

 

 

 

چرا با خودمان صحبت کنیم؟

 

  •  در صحبت کردن با خود، هیچ کسی منتظر ادامه دادن شما نیست، پس با خیال راحت هر چقدر که دوست دارید مکث کنید، فکر کنید و صحبت کنید.
  •  وقتی تنها خودتان هستید، احساس نظارت شدن ندارید. راحت باشید.
  •  خودتان تنها کسی هستید که همیشه کنارتان است. نیازی به قرار گذاشتن، تماس گرفتن، منت کشیدن، یا پرداخت هزینه هایی برای کلاس های Free Discussion نمی باشد. خودتان بهترین پارتنر خودتان هستید.
چطور با خودمان صحبت کنیم؟
  •  رو به آینه، Face to Face، Act to Act
  •  در حمام، هنگام نظافت شخصی
  •  هنگام کار کردن، آشپزی، ورق زدن مجله، ...

 

 

 8- هنگام صحبت کردن چه می کنید؟ از کدام اعضای بدنتان استفاده می کنید؟

 

 

 

از Body Language استفاده کنید

 

 

 

  •  بدون شک، اولین تاثیری که آزمون گیرنده از داوطلب می پذیرد، eye contact یا ارتباط چشمی است. کسانی که خوب ارتباط چشمی برقرار می کنند، حس بهتری را از برقراری ارتباط به آزمون گیرنده القا می کنند، بنا بر این، نمره ی بهتری کسب خواهند کرد.
  •  برای رساندن مطلب، می توانید کمی حرکات دست و غیره را چاشنی صحبت هایتان بکنید. قطعا بی تاثیر نیست.
  •  مراقب باشید در Body Language زیاده روی نکنید طوری که بنظر بیاید در حال خواندن و رقصیدن هستید!

 


9- روی اعصاب آزمون گیرنده نروید. از تکراری بودن، بی انرژی بودن، زمین را نگاه کردن، با دست انداز و مکث زیاد صحبت کردن، حرف زدن از چیزهایی که به مطلب مربوط نیست پرهیز کنید. چه باید کرد؟

 

روی Coherence، Fluency و Accuracy خود کار کنید

 

  • Coherence: آنچه می گویید از زیر چتر Topic خارج نشود. صحبتهایتان می بایست همه در راستای جواب سوال بوده، بی ربط نباشد.
  • Fluency: صحبت کردن بدون دست انداز
  • Accuracy: صحبت کردن بدون ایراد (گرامر، لغت، جایگاه استفاده، غیره)